W obecnym świecie coraz więcej osób zmaga się z zaburzeniami odżywiania, idąc dalej – coraz więcej młodszych osób boryka się z tym problem. Poza najbardziej znanymi zaburzeniami: anoreksją, bulimią, mamy do czynienia także z ortoreksja, kompulsywnym jedzeniem czy bigoreksją. W walce z tymi zaburzeniami nie pomaga świat social mediów, który kreuje idealny wizerunek ciała, czy narzuca presja – względem kobiet, czy nastolatek.
Warto podkreślić, iż nie tylko wygląd gra tu kluczową rolę – chociaż tak by mogło się wydawać, gdy mowa o odchudzaniu. Jednak zaburzenia odżywiania stoją na takich fundamentach, jak: niewyrażone i tłumione emocje, perfekcjonizm, trudność w stawianiu granic, trudne relacje z bliskimi ludźmi oraz silne poczucie kontroli.
Zapraszamy na dwie części szkolenia:
Część I: Wprowadzenie do tematyki zaburzeń odżywania w ujęciu TSR.
W trakcie szkolenia będziemy omawiać zarówno fundamenty zaburzeń odżywiania, a także poruszymy temat samej diagnostyki problemu – dlaczego warto znać wytyczne DSM V, z jakimi lekarzami warto współpracować, kiedy jest konieczność hospitalizacji. Poza tym zostaną omówione narzędzia/metody oraz techniki pracy z osobą, która zmaga się z ED – w oparciu o założenia TSR.
Część II: „Gdy zapraszamy system do współpracy” czyli o roli rodziny w pracy z nastoletnim klientem doświadczającym zaburzeń odżywiania
Rola systemu rodzinnego w obszarze zaburzeń odżywania jest niezwykle ważna, w kontekście zdrowienia klienta, z którym pracujemy. Rola mamy, rola taty, rola bezpiecznych dorosłych może w znacznym stopniu wpłynąć na przebieg terapii. Celem szkolenia jest zgłębienie roli rodziców/opiekunów w procesie zdrowienia nastoletniego klienta, tego jak kluczowe jest ich wsparcie i wiedza na temat tego, z czym zmaga się ich dziecko.
Podczas szkolenia zostaną poruszone takie obszary jak:
- Rola rodziny w walce z zaburzeniami odżywania,
- Jak zapraszać system rodzinny do procesu terapeutycznego,
- Jak pracować z rodziną i jakie widzimy różnice, gdy prowadzimy sesje indywidualne z nastolatką/nastolatkiem i rodzina jest na spotkaniach sporadycznie vs. jak pracować gdy celem są sesje rodzinne,
- Jak zauważać potrzeby całej rodziny i jak pracować w obszarze strat, jakie rodzina doświadcza gdy jeden z członków cierpi na zaburzenia odżywania,
- Kiedy mówimy o pracy terapeutycznej, a kiedy o interwencji kryzysowej?